widgeo.net

Jumaat, 27 November 2009

Keutaman Zikir Kepada ALLAH s.w.t.




















Allah Azza Wa Jalla berfirman:
"Maka ingatlah kamu kepada-Ku, nescaya Aku ingat kepada kamu...."
(surah Al-Baqarah:152)

Pernah Tsabit Al-Bannani mengatakan, "Aku tahu bila Tuhanku mengingatiku.." Tentu saja mereka terkejut lalu bertanya, "Bagaimana engkau tahu akan hal demikian?" Dia menjawab, "Iaitu ketika aku mengingati-Nya, Dia mengingatiku..."

"Ingatlah Allah dengan ingatan yang sebanyak-banyaknya..." (surah Al-Ahzab:41)

"Ingatlah Tuhanmu dalam hatimu, serta merendahkan diri dan takut dan bukan dengan suara yang keras, waktu pagi dan petang hari dan janganlah engkau termasuk orang-orang yang lalai." (surah An-Nisa':142)

Rasulullah S.A.W. bersabda:
"Tujuh golongan dinaungi Allah dalam naungan-Nya pada hari tidak ada naungan kecuali naungan-Nya. Di antaranya adalah lelaki yang berzikir di tempat yang sunyi lalu kedua matanya berlinang kerana takut kepada Allah...."

Telah berkata Abu Darda': Rasulullah S.A.W. bersabda:
"Tidakkah kukhabarkan kepadamu, amalanmu yang terbaik dan tersuci di sisi Rajamu, serta lebih mengangkatkan darjatmu dan lebih baik bagimu daripada memberikan wang dan emas, bahkan lebih baik bagimu daripada engkau memerangi musuh, lalu kau pukul leher mereka dan mereka pukul leher kamu.."
Mereka bertanya, "Apa itu ya Rasulullah?" Rasulullah menjawab,
"Zikir kepada Allah selalu.."

Rasulullah S.A.W. bersabda:
"Allah S.W.T. berfirman: "Ketika hamba-Ku mengingatiku dalam hatinya, maka Aku mengingatinya dalam diri-Ku. Jika dia mengingati-Ku dalam suasana kelompok, maka Aku mengingatinya dalam kelompok yang lebih baik dari kelompoknya. Jika dekat kepada-Ku sejengkal, maka Aku dekat kepadanya sedzira'(satu lengan). Jika dia dekat kepada-Ku sadzira', maka Aku mendekat kepadanya satu depa. Jika dia berjalan kepada-Ku, maka Aku berlari kepadanya..."

Rasulullah S.A.W. bersabda:
"Suatu kaum yang duduk di dalam majlis, mereka berzikir kepada Allah S.W.T. semata-mata megharap akan redha-Nya, pasti para Malaikat akan menghampiri(mengelilingi) mereka, rahmat yang menyelimuti mereka dan Allah S.W.T mengingati mereka pada orang yang ada di sisi-Nya.."

1 ulasan:

Al Quds Travel berkata...

Al Quds Travel Welcome You :-

"AL QUDS TRAVEL FAIR 09"
Date : 10,11,12 December 2009
Time : 10.30 am - 10.00 pm
Venue : Ruang Legar KB Mall K.Bharu
Organizer : Al Quds Travel Sdn Bhd
Official Radio : THR Gegar FM
Tel No : 609-747 9999

Diskaun hebat untuk semua
pakej pelancongan!!!

Catat Ulasan