widgeo.net

Khamis, 26 November 2009

Tuhanku Yang Satu



"Ya Allah...
ku berserah padamu...
ku ingin sentiasa mengingatimu...
maka, ingatlah kepadaku...
ku inginkan keredhaanmu...
maka, redhailah akan diriku....."








Allah S.W.T. berfiman:
"Wahai orang-orang yang beriman, takutlah kamu kepada Allah! Dan hendaklah (tiap-tiap) orang memperhatikan apa yang diusahakan besok(hari kiamat).. Takutlah kepada Allah.. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa kamu kerjakan"
(surah Al-Hasyr:18)

"Mereka itu (Malaikat) takut kepada Tuhan di atas mereka dan mereka memperbuat apa-apa yang di suruh."
(surah An-Nahl:50)

Sesungguhnya Malaikat, langit, bumi, siang dan malam. Pada hari kiamat, mereka sebagai saksi atas apa-apa yang dilakukan oleh manusia. Baik atau buruk, tata atau maksiat.. Bahkan, seluruh anggota tubuh akan mempersaksikannya.. Orang mukmin adalah orang takut kepada Allah dan seluruh anggota badannya..

Sebagaimana Abul-Laits telah berkata:

"Tanda-tanda takut kepada Allah itu kelihatan dalam tujuh perkara."

  • Pada Lisannya..

Dia menghindarkan dusta, ghibah, menyebarkan fitnah dan berbual kosong. Malah menyibukkan diri dalam berzikir, membaca Al-Quran dan muzakarah ilmu..

  • Pada Hatinya..

Dia membuang rasa permusuhan,kebodohan dan kedengkian terhadap sahabatnya. Lantaran kedengkian dapat menghapuskan kebaikan.. Sebagaimana Rasulullah S.A.W. telah bersabda: "Hasad itu dapat memakan kebaikan sebagaimana api memakan kayu..."

  • Pada Pandangannya..

Dia tidak suka memandang kepada makanan, minuman, pakaian atau hal lain-lain yang haram. Tidak pula terpikat dengan dunia, tetapi dia memandangnya dengan mengambil iktibar. Rasulullah S.A.W. telah bersabda: "Barangsiapa memenuhi matanya dengan perkara haram, maka Allah akan memenuhinya daripada api pada hari kiamat"

  • Pada Perutnya..

Dia tidak memenuhi isi perutnya dari perkara yang haram kerana itu adalah dosa yang besar.. Sebagaimana Nabi S.A.W. bersabda: "Manakala sesuap daripada perkara yang haram masuk ke perut seseorang, maka seluruh Malaikat di langit dan di bumi melaknatinya selama sesuai atau seteguk barang itu berada di dalam perutnya. jika dia mati dalam keadaan demikian, maka tempatnya di dalam neraka.."

  • Pada Kedua Tangannya..

Dia tidak menggunakan untuk perkara yang haram, tetapi hanya menggunakannya untuk taat kepada Allah.. Dirawikan daripada Ka'ab Akhbar, dia berkata: "Sesungguhnya Allah S.W.T. telah menciptakan bangunan daripada zabarjud hijau. Di dalamnya terdapat 70,000 aula. Setiap aula terdapat 70,000 pondok. Tidak ada yang boleh masuk ke situ, selain orang yang ditawarkan barang haram, namun dia menolaknya kerana dia takut kepada Allah."

  • Pada Langkah (kakinya)..

Dia tidak berjalan untuk maksiat, tetapi hanya melangkah untuk taat kepada Allah, dalam mencari keredhaannya serta untuk bergaul dengan para ulama' dan orang-orang soleh..

  • Pada Ketaatannya..

Dia menjadikan ketaatannya semata-mata untuk mencari keredhaan Allah. Takut pada riak dan munafik..

Barangsiapa yang melakukan tujuh perkara tersebut, maka dia termasuk dalam kategori orang-orang yang dikatakan oleh Allah: "Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa dalam kebun-kebun dan mata air" (surah Asy Syura:28)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan